19‏/1‏/2008

إلى من يهمه الأمر



السيد المحترم / آدم ..

بعد التحية ؛

ورد إلى مسامعي من خلال مصادر شتى بأن سيادتكم أبو البشرية .. منك جاء الأقدمون ، ومن نسل أولادك جاء أجدادنا .. فأنت كبيرنا إذن .. وأنت خليفة الخالق على تلك البسيطة ..

سيدي الفاضل .. أحب أن أحيط سيادتك بأنك أسوأ مربي عرفته في حياتي !!

نعم يا سيدي .. فأنت لم تحسن تربية أولادك أبداً ..

فأول أولادك (قابيل) قاتل وخسيس ونذل وأناني وطماع وحاقد وسافل وأرعن ومدلل .. قابيل هذا هو الدليل على فشل النظام الاجتماعي في أول صوره ..

وثاني أولادك (هابيل) قتل غدراً .. على الرغم من إنه الشاب المطيع الوقور المؤدب المحترم العابد لله ..

عزيزي الأستاذ آدم .. بأي منطق يقدر للبشرية أن يكون البقاء للأقوى حتى وإن كان خسيساً ؟؟ ويكون الموت والهزيمة جزاءاً لمن كان دمث الخلق ؟؟

كيف واجهت أبنك يا سيدي بعد أن ألقى حجراً مجلمداً فوق رأس أبنك الأخر ؟؟ وكيف كان عقابك له بعد هذه الجريمة الغير مسبوقة في تاريخ البشرية ؟؟

سيدي .. إن كنت أنت تعلمت الأسماء كلها .. فبما سميت أبنك القاتل لأخيه ؟؟

وبما كنت تفكر عندما استلقيت على وسادتك الحجرية لتنام في عشية مقتل ولدك على يد ولدك الأخر ؟؟ هل كنت تفكر فينا ؟؟ هل كنت تحاول أن تخمن كم يحمل الغد أوغاداً أمثال قابيل ، وكم ضحية مغدور بها أمثال هابيل ؟؟

هل تعلم يا سيدي الفاضل بأني أمتلك الصفات الوراثية للوغد أبنك قابيل ؟؟ والذي يعد من أبائي الأولين ؟؟ هل تعلم سيادتكم كم تمنيت أنا أكون أنا فداءاً للدماء التي أريقت من رأس (عمي الأكبر) حتى لا يقال عن البشرية أن أساسها الهمجية والقتل وسفك الدماء ؟؟

هل عنفت أبنك يا سيدي .. أم خجلت من أن يصارحك بأن ذنبك أكبر بكثير من ذنبه ، فهو قتل نفسا واحدة ، وأنت أخرجت البشرية كلها من الجنة !!

أبي العزيز ..

لست هنا لأحاكمك ولا لأحاسبك .. ربما كان عذرك بأنك لم تعش طفولتك ، فقد جئت الدنيا كبيراً يا سيدي .. لم تحمل للدنيا هم مثلما حملنا نحن !!

فقط وددت أن أعبر لك عن كرهي الشديد لأبنك الأكبر .. قابيل !

فهو وصمة عار في سلالتك .. وسيأتي من بعده كثيرين يحملون صفاته الوراثية .. وسيقتلون ملايين من البشر بنفس باردة .. سنطلق عليهم في عهدنا (مجرمي حرب) .. (هتلر وموسوليني وتشاوشيسكو و جنكيز خان وكاليجولا وريواتا ومليسوفتيش وعيدي أمين وهولاكو و و و ... ) فلماذا يا أبي سُمي القاتل (بني آدم) والمقتول (بني آدم) أيضاً ؟؟ وهل هناك فرق بين الذي قتل نفساً واحدة وبين الذي قتل ألف؟؟

سيدي الموقر ..

إني أحمل سيادتكم المسئولية الكاملة لعذاب وبؤس البشرية من بعدك ..

ووددت أني حاكمت الوغد أبنك الأرعن علنياً .. وبكل قسوة .. فهو المعلم الأكبر لكل الغوغاء .. ووددت لو كانت الملائكة هم القضاة ليحكموا بيننا وبينه ..

وتفضلوا سيادتكم بقبول وافر السخط والتذمر !

مقدمه لسيادتكم :
أبنك بعد آلاف الأجيال :

أنا

هناك 5 تعليقات:

maha zein يقول...

انا مش عرفة كده صح ولا كده غلط...يعني صراحة مش عرفة كده حرام ولا ايه...بس مش عرفة اعلق اقول ايه...بس كلام غريب مش عرفة يعني ....علي فكرة انا بقرا كل الي في المدونة بس من ناحية التعليق اعذرني يعني ضيق الوقت او كده بس اد ايه بكمل ومهتمة اقرا..بس بردو مش عرفة كده صح ولا ايه يعني اننا نتكلم عن سيدنا ادم او ,,,مش عرفة

عرين الغضب يقول...

يا مها ..
يا مها ..
يا عزيزتي ..
المدونة دي ليها جزء تاني ..
تكلمة لكلامي وتصحيح لغلطي ..

العنوان أهو :
http://zolo-world.blogspot.com/2008/02/2.html

أهدي بس كدة واستهدي بالله يا عزيزتي :)

ayar يقول...

وائل انت ليه اغفلت خالص فى كلامك غواية الشيطان .. ادم بشر وكلنا بشر وكل بشر خطاء سواء بضعف النفس او بغواية الشيطان يعنى مفيش حد بيغلط علشان هو مزاجه يغلط .. ماهو لو مكنش ادم غلط وخرج من الجنة ولو مكنش قابيل قتل .. والحياة كلها مشيت وردى مكنش هايبقى فيه حياة اصلا.. الحياة بنيت على النقيضين .. الخير والشر .. ومادام فيه حياة يبقى لازم يبقى فيه الاتنين .. وطغيان الشر مش معناه اننا نلعن الحياة .. لان الخير موجود ..
مظلوم وقليل ومش بيعجب ناس كتير .. بس موجود ..

انا بختلف مع مها .. لانى مع حرية مناقشة كل المسلمات والامور البديهية .. احنا بنناقش علشان نقتنع .. ونبقى احسن منقصدش الاساءة لاننا لو فى نيتنا الاساءة محدش هايُعاقب غيرنا ..

مها .. وحشتينى اوى بجد

عرين الغضب يقول...

كل مرة بتثبتي أنك عندك رؤية خاصة في الحياة يا يوري .. برغم صغر سنك ..

بس في البوست ده عملت فكرة مجنونة كانت في دماغي من فترة ..

وقلت رأيي بصراحة ..
كان ممكن تكون عن طريق اسقاطات .. او بطريقة مباشرة .. بس ماحبتش أني اعمل قلقلة وبلبلة فكرية لأي حد تاني ..

كفاية أنا .. وعشان كدة أنا مراعي رأي وجهة نظر الناس في كدة ..
وعملت جزء تاني للحوار ده ..

بس انا كنت بكلم آدم على أنه مميز عننا .. هو كان في الجنة .. واتعامل مع ربنا مباشرة .. والملايكة سجدت له.. يعني المفروض انه يكون اقوى من مجرد شيطان ..
هو ده قصدي يا يوري !

ayar يقول...

فهمتك بس برده ربنا خلق ادم جواه الضعف واى حد من بعده ممكن يضعف المهم لا يتمادى ..